NVWA: 51,8% horeca informeert haar gasten slecht over allergenen

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft in 2023 ruim 6.500 bedrijven gecontroleerd op het verstrekken van allergeneninformatie aan hun klanten. Meer dan de helft van de bedrijven voldeed niet aan de wettelijke eisen.

Veel bedrijven voldoen nog steeds niet aan Allergenenwetgeving

Ondernemers die niet voorverpakte levensmiddelen verkopen, geven nog te vaak onvoldoende informatie over allergenen. Het gaat om bedrijven in de horeca, ambachtelijke bedrijven, retail en instellingen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleerde in 2023 bij 6.548 van die bedrijven of zij hun klanten goed informeerden over allergenen in levensmiddelen. Ruim de helft voldeed niet aan de wettelijke regels voor het verstrekken van allergeneninformatie.

Ongeveer 500.000 Nederlanders hebben een voedselallergie. Zij kunnen ernstig ziek worden en in het ergste geval zelfs overlijden door het eten van bijvoorbeeld pinda's, noten of schaal- en schelpdieren. Ook als het maar om een hele kleine hoeveelheid gaat. Ondernemers zijn daarom verplicht om bepaalde allergenen te vermelden die zij hebben gebruikt bij het bereiden van voedsel. Dat kan bijvoorbeeld via kaartjes in de vitrine of informatie op de menukaart. Maar ook door aan te geven dat gasten met vragen over allergenen bij het personeel terechtkunnen.

Wil je alles leren over allergenen en hoe je een goed Allergenen Management Systeem kunt opzetten? Wil je weten hoe je de NVWA inspecteur een stap voorblijft? Volg dan nu de Allergenen Video Training! Maak een account aan in de HSN Academy en bekijk de eerste 5 videolessen gratis! 

 

Meer informatie Allergenen Video Training

 

Inspectieresultaten 2023

Bij 2.008 inspecties (30,7%) informeerde het bedrijf op geen enkele wijze over allergenen in levensmiddelen. Bij 1.081 inspecties (16,5%) verstrekte de ondernemer mondelinge informatie over allergenen, maar was deze informatie niet schriftelijk of digitaal beschikbaar voor het personeel en de NVWA. En bij 807 inspecties (12,3%) ontbrak een duidelijk zichtbare vermelding waarbij de consument wordt verzocht zich voor de allergeneninformatie te wenden tot het personeel.

De meeste afwijkingen constateerden de inspecteurs bij horecabedrijven (51,8%), gevolgd door retail (46,0%) en ambachtelijke bedrijven (44,8%). Bij zorginstellingen was het afwijkingspercentage lager (28,6%).

De NVWA heeft in totaal 1.708 waarschuwingen en 1.128 boetes uitgedeeld voor overtredingen. Desondanks had 10% van de gecontroleerde bedrijven de allergeneninformatie nog steeds niet op orde ondanks meerdere sancties.

De NVWA roept ondernemers op om hun verantwoordelijkheid te nemen en hun klanten goed te informeren over allergenen. Dit is niet alleen een wettelijke plicht, maar ook een kwestie van klantvriendelijkheid en veiligheid. 

Horeca Tips

 

Bron: NVWA.nl

 
Vorige
Overzicht
Volgende

Twijfel je over de juiste cursus?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:


Direct inschrijven
biertje
Cookies

Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.